Friday 7 October 2011

Thailand's Ladyboy

Ladyboy
   Salam guys..Cuba tengok gambar kt atas,mesti ramai yg ingat mereka tu wanita sejatikan?Well,guess what,mereka adalah ladyboy ataupown dikalangan orang kita mereka dipanggil "Mak Nyah' atau "Pondan". Semua orang tahu,Thailand adalah satu- satunya negara di dunia yang menawarkan perkhidmatan pembedahan plastik & penukaran jantina yg paling murah. Orang kita pown dh ramai yg buat pembedahan di situ.

  Well,mengenai Ladyboy ni kan,evethough keinginan mereka untuk menukar jantina sudah tercapai tetapi mereka masih berdepan dengan masalah terutama sekali dengan Kad Pengenalan..Di Thailand,rakyat negara itu hanya boleh memperbaharui gambar @ kad pengenalan mereka setiap 7 tahun sedangkan,hampir setiap hari terdapat pembedahan plastik @ penukaran jantina berlaku.

  Presiden persatuan ladyboys di Thailand berkata mereka mempunyai masalah apabila menggunakan kad pengenalan mereka di banks,sekolah, hospital dan juga sewaktu mengundi untuk pilihan raya.Ye lah kn,di dalam kad tertera muka orang jantan tapi bila berdepan face-to-face,muka dh jd perempuan.Tiba-tiba plak teringat dgn arwah Ashraff yg meninggal dunia kerana depressed permohonan utk menukar nama di dalam kad pengenalannya di tolak oleh mahkamah.

 Sekarang ni pown,banyak gak kes yg kita baca kt dada- dada akhbar tentang orang trans gender ni di negara kita. Kalau tak silap,kerajaan Kelantan mengharamkan seorang penyanyi pondan yg menamakan dirinya sebagai 'Kajol" dari menyanyi di negeri tersebut kerana dikatakan memberi impact yg buruk. Berbalik kepada ladyboys,kerana keterbukaan masyarakat thai,seorang ladyboy telah diberi peluang untuk menjadi cabin crew untuk sebuah airline yang baru di negara itu.Hurm..no comment on that!

 Anyway guys,pe yg saya paparkan dalam entry saya ni bukannya bertujuan utk mengangkat golongan transgender & bukannya utk menghina mereka.Saya hanya hendak berkongsi info & mungkin semua ini dpt membuka mata kita semua bahawa sesungguhnya di hadapan mata kita sendiri,sudah terdapat tanda-tanda kiamat yg mungkin tidak kita sedari..So guys,be good & till then..:)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home